Torsdag 24 juli 2014

Bilder från första dagen i Sthlm...
 
God morgon bloggen!
 
I förrgår kom jag hem från våran vackra huvudstad Stockholm efter att ha varit där på en liten semesterresa med pappa. Egentligen skulle Nall ha följt med, men han blev kvar på hemmaplan på grund av jobb. Lite tråkigt men det är så det hårda jobblivet är.. Hursom helst så tänkte jag berätta lite om våra dagar och nu blir det en massa bilder, för alla de dagar jag inte bloggat (kan vi säga).
 
Det var på förmiddagen i söndags som pappan min hämtade upp mig och vi började åka mot huvudstaden. Det första vi var tvungna att göra var att hitta min farbrors lägenhet som han bor i när han är där och jobbar. Den hittade vi ganska snart i Solna. Väldigt fin lägenhet och med mycket bra läge, det tog max fem minuter att gå från den till pendeltåget och därifrån var det bara två stationer så var man framme i gamla stan.
Väl installerade i lägenheten begav vi oss av till Solna centrum och handlade lite till frukosten som vi skulle ha, sedan åkte vi nästan direkt till gamla stan (blev ett stopp i själva centrum innan där jag hittade ett par sommarskor) där vi gick in på en restaurang som vi alltid gick till när jag var liten. Det var trevligt, men deras pizzor var nog godare förr. Går vi dit fler gånger blir det nog att testa deras pasta istället. 
Efter några timmar lämnade vi restaurangen och tog färgan över till gröna lund, där jag efter lite övertalan fick med pappa på karusell. Han var livrädd i början, fast tyckte sen att den var häftig och ville åka den flera gånger, innan vi bestämde oss för att åka tillbaka till lägenheten.
 
Bilder från andra dagen i Sthlm..
 
Den andra dagen klev vi upp redan vid halv nio för att hinna med det vi planerat, dels se på vaktombytet vid Stockholms slott där vi även hann med en snabbsväng i skattkammaren och även för att hinna ut till naturhistoriska muséet och gå på cosmonova. Där kan jag väl berätta att det blev en liten felberäkning med tiden så det slutade med att vi fick sitta och fika i två timmar i väntan på filmen, som vi likagärna kunde ha skippat. Grejen med att ens gå på cosmonova är ju att få lite känsla av att man åker framåt i filmen, det hände bara ca 15 sekunder under hela filmen ungefär. Så det var en rätt stor besvikelse.
 
Sedan väl tillbaka i stan skulle vi hitta något ställe att äta, men då helt plötsligt satte min restaurangskräck till och jag blev lite sur och tvär för en stund på grund av lite olika orsaker, men vi gick i alla fall tillbaka till en restaurang vi en stund tidigare gått in på men vänt. Har läst mycket i olika bloggar om vapiano, så var ju helt klart nyfiken och kan ju säga att deras pasta faktiskt är riktigt god, speciellt såsen! 
Med mätta magar och bättre humör åkte vi återigen till gröna lund för att avsluta kvällen med lite karuseller!
 
Bilder från i tisdags och sista dagen i Sthlm..
 
Även i tisdags gick vi upp halv nio för att gå ett varv på slottet eftersom biljetten för skattkammaren även gällde övriga delar (alla utom livrustkammaren). Måste säga att man faktiskt blir imponerad över hur de kunde bygga sådär förr, utan maskiners hjälp och att det fortfarande håller. En del lampor som hänger inne på slottet undrar jag lite hur de lyckas hänga kvar så stora som de är och så mycket som de måste väga, utan att taket rasar ner. Både jag och pappa tycker det är lite intressant med historia så det dök ju upp en del funderingar därinne och även i visningen under gamla slottet, som brann ner 1697. Vi var alltså i de äldsta delarna med väggar från så tidigt som 1200-talet, en intressant upplevelse måste jag säga.
 
Efter slottet åkte vi återigen med färjan ut till gröna lund, men inte för att gå in på nöjesfältet, utan för att gå och kolla på vasa-skeppet. Har varit där en gång tidigare, men då var jag liten och allt är ju så mycket större när man är just liten. Inte för att skeppet var litet, det var ju fortfarande enormt stort. Återigen flög tankarna på hur de kunde bygga en sånt stort skepp utan maskiner. Undrar om vi skulle klara att göra likadant idag, och med dessa sniderier i trä som jag i alla fall antar var otroligt svårt att göra.
Var ett intressant besök och mera hann vi inte med, innan vi var tvungna att ta oss till ett matställe, som återigen blev vapiano, och åka tillbaka till lägenheten och packa för hemresan.
 
Det var en bra resa, blev mycket historiesaker att titta på denna gång. Nästa gång kanske det blir något annat att se eller göra.
Kram
 
FRÅGA:
Har du varit i Stockholm??

Kommentarer
Postat av: sandra

Ser ut som ni haft det trevligt Leia :)

2014-07-31 @ 15:42:46
URL: http://ssaaandraa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0